فایل های صوتی :
اسماء حضرت زهرا سلاماللهعلیها-جلسه اول.mp3
اسماء حضرت زهرا سلاماللهعلیها-جلسه دوم.mp3
اسماء حضرت زهرا سلاماللهعلیها-جلسه سوم.mp3
جلسه اول
مهمترين آفت در درك اصل توحید
در برخی موارد در اصل توحيد كه يكي از مباني اصلي دين است دچار اشتباه و آفتی به نام قیاس می شویم. مثلاً آفرینش و مخلوقات خدا را با افعال خود مقایسه می کنیم و به دنبال دلیل و علت و به عبارت بهتر نفعی هستیم که خدا به خاطر آنها این موجودات را به وجود آورده است و دلیل آن این است که ما هیچ کاری را بدون دلیل و نفع شخصی انجام نمی دهیم. این در حالی است که خداوند منزه است از هرگونه قیاس و تشابه.
تفاوت اسم خدا و اسم گذاري او با ما
اسماء الهی نيز يكي از مواردي است كه به اشتباه آن را با خود و اسم گذاری های خودمان مقايسه مي كنيم. در اين دنيا نام گذاري هاي ما بر اساس سليقه و دلخواه است در حالي كه نام خدا و نام هايي كه او به افراد و موضوعات اطلاق مي كند به حقيقت و ذات آن چيز اشاره مي كند به عبارت دیگر اسماء الهی تعلیمی است و اسماء بشر اخباری. در واقع ما با اسم هايي كه مربوط به خداست به حقيقت آن موضوع پي مي بريم. بر همين اساس رفتار و احكام مربوط به برخورد ما با اين اسماء (مثل قرائت، لمس كردن و ...) نيز متفاوت از ساير اسماء است
روايات مربوط به نام هايي كه خدا براي حضرت فاطمه(س) برگزيدند
در روایتی ازامام صادق(علیه السلام) آمده است که خطاب به اصحاب خود می فرمایند: مي دانيد كه چرا حضرت زهرا(سلام الله علیها) را فاطمه ناميدند ؟
به خاطر اينكه آن حضرت از هر بدي و شر بريده شده است.
در روایتی از امام رضا(علیه السلام) آمده است که آن حضرت در تفسیر اسم فاطمه برای حضرت صدیقه(سلام الله علیها) می فرمایند که: به خاطر اينكه او و شيعيان او از آتش جدا شده هستند(آتش در آنها اثر ندارند).
در روایتی دیگر از امام رضا(علیه السلام) پیرامون تفسیر همین اسم فاطمه آمده است که : به خاطر اينكه او و محبانش از آتش باز داشته شده اند.
پليدي همانند هدايت هميشه برقرار است
يكي از بي توجهي هاي ما نسبت به درك موضوعات ديني اين است كه نسبت به شياطين و فريب آنها غافليم. فكر مي كنيم كسي كه درب خانه حضرت زهرا(س) را آتش زد و يا كسي كه امام حسين(ع) را به شهادت رساند مربوط به بخشی از تاريخ بوده است و دیگر وجود خارجی ندارند. اينچنين نيست، همانطور كه ائمه(ع) در طول حيات خود و تا ابد كشتي نجات هستند شياطين نيز تا دنيا برپاست سعي در فريب و منحرف كردن مردم مي كنند.
جفای ما در توصیف حضرت زهرا (سلام الله علیها)
همانطور که قیاس در مورد خدا و نام های خدا درست نیست مقایسه فرستاده ها و اولیاء او نیز با خودمان امری اشتباه است. که البته متأسفانه در بعضی مواقع به صورت ناخواسته از ما سر میزند. به عنوان نمونه هنگامی که در رثای حضرت صدیقه(سلام الله علیها) سخن به میان می آید از صفاتی نظیر خانه دار بودن، شوهردار بودن، محجبه بودن و ... آن حضرت سخن به میان می آید در حالی که چنین توصیفی جفای در حق آن حضرت است. وصف ایشان را باید از زبان کسی شنید که علم درک توصیفات آن حضرت به او عطا شده است.
جلسه دوم
جايگاه شرك در رفتار با اسماء الهي
اگر در نام گذاری و انتخاب اسم، نام هاي خدایی را، با همان شأنيت و مقام، انتخاب کنیم مرتکب معصيت شده ایم. علاوه بر معصيت دچار شرك نيز شده ایم زيرا سعي در انجام كاري کرده ایم که تنها در مقام و منزلت خداست. از اینگونه موارد در تاریخ نیز رخ داده است، مانند عناويني كه خدا بر اميرالمؤمنين(علیه السلام) نهاده بود و عده ای علاوه بر غصب جایگاه ایشان این اسماء را نیز حذف و يا منسوب به سايرين كردند. اتفاقي كه بنیان آن در سقیفه گذاشته شد.
اسم نيكو گذاشتن سيره ائمه(ع)
از توصيه هاي امیرالمؤمنین (علیه السلام) و حقوق فرزند بر پدر انتخاب نام نيكوست. اين نام گذاري هم مي بايست در زمان جنيني فرزند صورت گيرد تا اگر در همان مرحله از دنيا رفت در روز قيامت نامي داشته باشد كه به آن او را صدا كنند. از این رو نامیده شدن فرزند حضرت زهرا(سلام الله علیها) به نام محسن بر همین اساس و اصل است و جای تعجب ندارد.
روايات پيرامون اسم زهرا براي حضرت صدیقه (سلام الله علیها)
امام صادق(علیه السلام) در پاسخ به این سؤال که چرا نام حضرت صدیقه(سلام الله علیها) را زهرا گذاشتند؟ فرمود: به اين دليل كه در روز براي اميرالمؤمنين(علیه السلام) سه نوبت درخشش مي نمود، نوبتي در صبح(قبل از طلوع فجر)كه مردم در خواب بودند، نوبتي ديگر در نيمه ي روز به هنگام آماده شدن براي نماز آن حضرت و نوبت بعد در هنگام غروب آفتاب بود. و هميشه نيز اين نور در چهره ي آن حضرت بود
امام صادق (علیه السلام) در روایتی دیگر پیرامون نام زهرا برای حضرت فاطمه(سلام الله علیها می فرمایند: برای این ایشان را به این نام نامیدند که خدا حضرت زهرا(ع) را از نور عظمتش خلق كرد.
باز در روایتی دیگر از امام صادق(ع) در باب تفسیر اسم زهرا برای حضرت صدیقه(سلام الله علیها) آمده است که : وقتي حضرت در محراب قرار مي گرفت نوري از او به آسمانيان مي تابيد.
دشمنی با حضرت زهرا(سلام الله علیها) و اولاد او عملی است خلاف عقل
بنا به صفات و مناقبی که از حضرت صدیقه(سلام الله علیها) در کتب شیعه و سنی نقل شده است دیگر بر هیچکس جایگاه آن حضرت پوشیده نیست و اگر کسی به ایشان و اولاد آن حضرت، که ائمه(علیهم السلام) باشند، دشمنی کند در روز قیامت از او سؤال خواهد شد که دلیل این دشمنی چه بوده است. پس هر گونه دشمنی با آن حضرت و اهل بیتش علاوه بر خلاف شرع خلاف عقل و منطق نیز می باشد.
جلسه سوم
برپایی آفرینش به نور خدا
همانطور که می دانید تمامی ابنا بشر به روح است که زنده هستند و با ترک روح از جسم آنها، دیگر زنده محسوب نمی شوند. بر مبنای روایت، ارواح ما نیز به حقیقتی استوار است و آن جسم ائمه (علیهم السلام) است که از جنس روح ما هستند. بر اساس فرمایش ائمه(علیهم السلام) وجود این بزرگواران نیز برپایه حقیقتی والاتر برپاست و آن وجود حضرت صدیقه(سلام الله علیها) است. که آن وجود اعظم و مبارک از نور خدا آفریده شده است. برپایه این مطالب نمی توان موجود و موضوعی را یافت که حیطه و سیطره نور خدا بیرون و جدا باشد.
معناي لقب «ام ابيها»
ام ابیها یکی از کنیه هایی است که پیامبر(صلی الله علیه و آله) بر دختر خود نهادند و شیعه و سنی آن را به کثرت نقل کرده اند. يكي از معاني ام مادر است ولي معاني ديگري نظير ريشه، وسط، اعظم، مقصود و ... نیز دارد. در تفسير كلي اين لقب بايد گفت كه از آن رو كه خلق زمين و آسمان ها از نور حضرت فاطمه(سلام الله علیها) است جسم هر چيز از جمله پيامبر(صلی الله علیه و آله) از آن خلق شده است و از اين رو مادر پيامبر(صلی الله علیه و آله) است. از منظر ديگر چون آن حضرت از شأن بالايي برخوردار بودند به صورتي كه قبل و بعد از هر سفري پيامبر(صلی الله علیه و آله) به در خانه ي آن حضرت مي آمدند و سلام مي كردند و براي ورود اجازه مي گرفتند ام ابيها ناميده مي شوند.
به عبارت ديگر قلب و روح بودن حضرت صديقه براي پيامبر(صلی الله علیه و آله) اين لقب را(ام ابيها) برای ایشان در پي داشت زیرا می بینیم که همه چیز پیامبر به وجود آن حضرت است، با خوشحالی او حضرت خوشحال می شود و با آزردگی او نیز آزرده خاطر می شود.
دليل ديگر اين نام گذاري علاقه وعشق شديد پيامبر(صلی الله علیه و آله) به آن حضرت است.
معنای دیگر این لقب وسط بودن است. به این معنی که مرکزیت با وجود ایشان است چنانکه در تفسیر آیه طهارت گفته می شود هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها.
دیدگاه خود را بنویسید