فایل های صوتی :

   951211-دنیا و زندگی در آن را چگونه می بینیم؟-جلسه اول.mp3

    951212-دنیا و زندگی در آن را چگونه می بینیم؟-جلسه دوم.mp3


جلسه اول

 علم دین را چگونه می آموزیم و چگونه باید می بود ؟
از مواردی که امروزه همه ی با آن دست به گریبان هستیم موضوع علم است. تعریف  علم از منظر اغلب ما همین مراجعات به یکدیگر و پرس و جو کردن از افراد و  یا مطالعه ی آثار آنهاست. از این رو اگر بخواهیم در حوزه ای مثل دین هم به  علم آن دست پیدا کنیم به همین منوال عمل خواهیم کرد و به دنبال اکتساب آن  از اینگونه روش ها خواهیم بود.
در دین می بایست منبع و مرجعی وجود داشته باشد که تمامی علم نزد اوست و  آنچه که تبیین می کند نور تمام است و لذا شبهه و ابهامی برای ما باقی  نخواهد ماند. ولی آنچه که امروزه ما از علم دین می دانیم و با آن آشنایی  داریم همراه با ابهاماتی است و این به آن جهت است که مسیر رسیدن به این علم  و آن عالمان در طول تاریخ دچار انحراف و تحریف شده است. و عامل این انحراف  کسی نبود جز آنانی که بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله شروع به تصرف و تحریف دین خدا کردند.
بازنگری به یک شبهه رایج
حال با توضیحی که پیرامون وضع کنونی جهان و دسترسی به علم و از جمله آن علم  دین داده شد به سراغ یک شبهه که اخیراً بسیار رایج شده است می رویم. این  شبهه در واقع اینگونه است که خدا را در مقام پاسخ قرار می دهد و سپس از او  می پرسد « این چگونه دنیایی است که تمام آن به ابهام و شک آلوده است و آدمی  نسبت به هیچ چیز یقین پیدا نمی کند و نمی داند که باید چه بکند و به چه  چیز مراجعه کند تا به سکون و یقین دست پیدا کند ؟» جواب این شبهه یا سؤال بسیار مشخص است. خدا چنین وضعی را برای دنیا و آدمیان نخواسته است بلکه این  خود انسان ها هستند که چنین وضعی را با توجه انتخاب هایشان رقم زده اند.  اگر هدف و مقصود انجام آن چیزی بود که خدا خواسته است هیچوقت وضع جهان به  اینگونه که هست تبدیل نمی شد. چیزی که خدا می خواسته است امامت ائمه علیهم  السلام بر مردم بوده است از امیرالمؤمنین تا امام زمان علیهم السلام. ولی  آنچه که مردم انتخاب کردند و پذیرفتند چیز دیگری بود و لذا دنیا اینگونه شد  که اکنون شاهد آن هستیم.
عنایت مضاعف خدا
با همه این طغیان گری ها و سرکشی هایی که نسبت به خواست خدا صورت گرفت و  دنیا و عالم دچار نکبت و بدبختی شد بازهم خدا درهای عنایت و رحمت خود را به روی انسان ها گشود به گونه ای که هر کس به ائمه علیهم السلام و به خصوص به  سیدالشهدا علیه السلام متمسک گردد راه نجات را خواهد یافت و از گمراهی به  دور خواهد بود. به گونه ای که شیطان بعد از برقرار شدن این خواست خداوند  دچار ناامیدی و یأس شد زیرا که مانع بزرگی بر سر راه وعده ای که به خدا داده بود ایجاد گردید. و این تمسک به ساده ترین حالت امکان پذیر است و نیاز به زمان و مکان خاصی ندارد؛ کافی است در هر مکان و موقفی دل خود را متوجه  آن بزرگواران کنی و دیگر این ارتباط برقرار خواهد شد.

جلسه دوم

دشمنی با خدا یعنی چه ؟
در توصیف آنچه که بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله بر سر دین آمد، مطالب و روایات زیادی بیان شده است. یکی از این منابع ادعیه به جا مانده از  ائمه علیهم السلام است. از میان ادعیه دعای صنمی قریش از دعاهایی که  اختصاص ویژه ای نسبت به این اتفاق و حادثه دارد. از عباراتی که در آن بیان شده است دشمنی مخالفان اهل بیت علیهم السلام با امر خداست. این نکته بسیار قابل تأمل است زیرا هر کسی که به فرمان خدا عمل نکند در واقع از حکم خدا سر پیچی کرده است ولی اینکه این مخالفت همراه با بدعت باشد دشمنی با خدا  نامیده می شود. مثلاً کسی را که خدا خلیفه ی خود کرده است را می توان  نپذیرفت و این مخالفت با امر خداست ولی اگر کسی که این حکم را نپذیرد قدمی فراتر بگذارد و کس دیگری را هم به این مقام و منصب بخواند در واقع با خدا  دشمنی کرده است. زیرا در واقع اقدام به تأسیس یک دین جدید کرده است آن هم  به نام دین الهی و خدایی.
علت بسیاری از شبهات
بنا به آنچه پیش تر گفته شد اوضاع و احوال جهان امروز آنگونه نیست که خدا  برای بشر می خواسته است بلکه شرایط حال حاضر نتیجه انتخاب ها و تصمیمات خود  بشر است. لذا بسیاری از شبهات که منبع و منشاء ایجاد آنها واقعیت های  موجود در جهان است از این روست که درک و شناخت ما از جهان آن چیزی نیست که  خدا خواسته است و تنها شرایط موجود را به عنوان آنچه که از جهان هست و باید  باشد می شناسیم. زمانی تفاوت بین این دو بر همگان مشخص خواهد گردید که امر  خدا محقق گردد و آن جهانی که خدا می خواهد به دست خلیفه اش امام زمان عجل  الله تعالی فرجه برقرار و مستقر گردد.
دلیل ملعون بودن دشمنان خدا
با توضیحاتی که پیرامون خسارات عمل دشمنان خدا بیان شد برای ما روشن می  گردد که به چه دلیل این افراد مورد لعن خدای متعال هستند و همچنین مشخص می  گردد که به چه دلیل هم ما باید ایشان را مورد لعن قرار دهیم. زیرا هرآنچه  از آسایش و زندگی همراه با سعادت بوده است را از تمامی بشر گرفته اند و  همگان از چشیدن طعم آرامش محروم شده اند.
کلید هدایت
حال با تمامی این اوصاف چگونه باید در شرایط موجود در مسیر هدایت و حق  قدم  برداشت ؟. راه حل این مسئله در یکجاست و آن هم کلام خدا یا همان قرآن. قرآنی که اگر با آن انس داشت نوری به ما عنایت خواهد کرد که به روشنی مسیر  پیش روی خود را باز خواهیم شناخت و دچار تشکیک و دودلی نخواهیم شد. البته باید دانست که رمز این انس و بهره مندی شناخت و معرفت به کمک اهل بیت علیهم  السلام است وگرنه مسیرهای دیگر جز افزودن بر گمراهی و جهل چیز دیگری را  نصیب ما نخواهد کرد.
لازمه انس
برای انس پیدا کردن با قرآن و همچنین ائمه علیهم السلام تنها به یک چیز  احتیاج است و آن هم ایمان است. ایمان موضوعی است در قلب و نمی توان آن را  دارای مراتب و دستور العمل خواستی دانست و یا بیان کرد. ولی برای همه ی ما  درک آن در مواقعی رخ داده است که مثلاً در یک مصیبت و یا سختی حضور خدا و  کمک او را درک کرده ایم و در این کوچک ترین شکی هم نداشته ایم. پس ابتدا  باید به دنبال واجد شدن ایمان بود تا به کمک آن بتوان از قرآن و اهل بیت  علیهم السلام بهره مند گردید. و این ایمان محقق نمی گردد مگر با عمل به  دستورات عقل یا به عبارت بهتر همان قلب.
دنیا محل امتحان
از ویژگی های اصلی این دنیا دار اختیار است و به همین جهت خداوند امتحانات  مختلفی را در درون آن قرار داده است تا همگان آزموده شوند. از اصلی ترین  این امتحانات این است که خداوند فرستادگان و انبیائش را در لباس مستضعفین و  طبقات پایین جامعه نشان داده است تا به لحاظ دنیایی گرایش به سمت آنها  توجیهی نداشته باشد و فقط کسی به سمت آنها میل کند که قلباً به خدا و راه  هدایت ایمان داشته باشند.