فایل های صوتی :

   اصالت و محوریت گریه در دینداری-جلسه اول.mp3

   اصالت و محوریت گریه در دینداری-جلسه دوم.mp3

   اصالت و محوریت گریه در دینداری-جلسه سوم.mp3


جلسه اول

 رایج ترین آفت در دینداری

در حوزه عمل و اعتقاد و به عبارت بهتر آنچه که از آن به عنوان دینداری  نام می بریم آفات زیادی وجود دارد. یکی از رایج ترین آنها که ریشه بسیاری  از شبهات و سؤالات نیز می شود موضوع  مقایسه است. به این معنی که ما وجوه و  اصول مختلفی از دین به خصوص آنچه که به خدای متعال مربوط می شود را با خود  قیاس می کنیم. مثلاً رحمان بودن خدا را با وجه رحمانیت خودمان که مخلوق خدا هستیم مقایسه می کنیم. یا عدل و عادل بودن خدا را با رعایت عدل توسط  بشر قیاس می کنیم. و این خود پایه و ریشه بسیاری از شبهات و سؤالات می شود  که باعث تزلزل و به مخاطره افتادن ایمان و دینداری می شود.

از رایج ترین این قیاس ها رفتاری است که عده ای زیادی از افراد نسبت  به احکام الهی انجام می دهند. یعنی بدون اینکه علمی نسبت به این عالم و  نظاماتی که در آن قرار داده شده است داشته باشند به راحتی احکام و دستورات  الهی را زیر سؤال می برند و آنها را بی فایده و بعضاً غیرعقلی می پندارند.

ارزشمندترین عبادات و شناخت ما نسبت به آن

همانطور که گفته شد احکام الهی مورد نقد و نظر بسیاری از افراد قرار  می گیرد در حالی که نسبت به آنها کاملاً جاهل هستند از جمله مهمترین و  والاترین این احکام و عبادات بکاء یا همان گریه کردن است. که در همین موضوع  گریه کردن بر امام حسین(علیه السلام) از افضل آنها محسوب می شود. ولی باز عده ای نسبت به این عبادت نیز بدون کوچکترین تعقلی نقد و نظر می دهند که چطور چنین عملی عبادت است؟چطور چنین عبادتی همچنین آثار و نتایجی را در پی  دارد ؟ به این منظور که چنین مسائلی امکان پذیر نیست.

و عده ای نیز بصورت دیگر دچار خطا می شوند و به دنبال ارائه دلایل و  برهان هایی از جانب خود هستند تا به وسیله آن منطق عبادت بودن این عمل و آثار والا و ارزشمند آن را توجیه و تبیین نمایند.

اکسیری به نام اشک

شاید دیده یا شنیده باشید که افراد در مواجهه با مشکلات روحی و  افسردگی توصیه می شوند به روش های نظیر خنده درمانی و حضور در جمع هایی که  شادی مصنوعی در آن برقرار است. ولی آیا چاره کار چنین روش هایی بوده و هست و  آیا افراد با این توصیه ها معالجه شده اند؟ با کمی دقت می بینیم که خیر  روش درمان این مشکلات چنین روش هایی نیست.

بهترین روش را خدا که خالق من است و از خلقت من آگاهی کامل دارد ارائه  کرده است. او می گوید در چنین حالاتی به درون خود نظر کن و ببین که به چه کسی بدی کردی و برای رفع آن به فکر جبران و عذرخواهی باش. یکی از بهترین  روش های انجام این عذرخواهی و آن هم در محضر خدا گریه کردن است، که با خود  سبکی روح و آرامش حقیقی را به دنبال دارد.

مصیبت امام حسین علیه السلام کلیدی برای نجات

با همه توصیه ها و تأکیداتی که بر گریه کردن به هنگام استغفار و طلب  عفو از محضر خدا شده است خداوند راه سهل الوصول تری برای انجام این عمل  قرار داده است و آن هم مصیبت امام حسین علیه السلام و یادآوری و تذکر به آن  است که موجبات گریستن همگان را فراهم می کند و این گریه نسبت به سایر گریه  ها از ارزش بسیار بالاتری برخوردار است.

جلسه دوم

رابطه ظاهر و باطن اعمال

تمامی اعمال به خصوص آنهایی که جزو مناسک دین و احکام الهی محسوب می  شوند دارای دو وجه هستند. یکی وجه بیرونی که همان ظاهر عمل است و دیگری وجه  درونی یا باطنی که می توان عنوان نیت و انگیزه انجام عمل را به آن اطلاق  کرد. رابطه طبیعی و اولیه این دو وجه اینگونه است که اگر بتوان نیت و انگیزه را در فرد ایجاد کرد به تبع آن ظاهر عمل نیز ایجاد خواهد شد و فرد آن را انجام می دهد.

اما رابطه دیگری نیز بین او دو قسمت برقرار است که از آن به عنوان یک روش تربیتی در حوزه دین استفاده می شود. به اینصورت که اگر بتوان به ظاهر و  وجه بیرونی عمل ملتزم بود و آن را به صورت پیوسته انجام داد نتیجه آن این  خواهد شد که نیت و دلیل آن عمل در درون فرد به مرور ایجاد خواهد شد.

رسیدن به سعادت راهی سخت یا راهی آسان ؟

با مقدماتی که در رابطه با ظاهر و باطن اعمال و ارتباط آنها با هم  بیان شد به این موضوع می رسیم که در رسیدن به سعادت و کمال مشاهده می شود  که عده ای به دنبال اعمال و مناسکی هستند جدا از اعمال و احکام عادی و رایج  در دین و به عبارت دیگر به گونه ای رفتار می کنند که گویی احکام رایج در  دین برای عوام است و راه رسیدن به کمال جدا از این اعمال است. در حالی که  تعالیم پیامبر(صلی الله علیه وآله) و ائمه (علیهم السلام) اینگونه نبوده  است. آن بزرگوارنی که از لحاظ دلسوزی و مهربانی نسبت به مردم نظیر نداشته اند و برای هدایت و سعادت ایشان از هیچ عملی فروگذاری نکرده اند. پس راه  رسیدن به سعادت و کمال واقعی و همچنین درمان تمامی بیماری های قلب التزام  به همین احکام به ظاهر ساده الهی است که از جانب پیامبر و اهل بیت علیهم  السلام به دست ما رسیده است و نباید در جای دیگری به دنبال آن بود.

فریب شیطان برای دوری از راه سعادت

از دیگر فریب هایی که از جانب شیطان در قلوب افراد گذاشته می شود این  است که کثیفی و بیماری قلب را بهانه ای کنند برای دوری و سر باز زدن از قدم گذاشتن در راه سعادت. به عنوان مثال فردی را می شناسیم که زندگی و رفتار  درستی ندارد ولی در مواقفی نظیر ماه مبارک رمضان یا ماه محرم در مجالس شرکت می کند و چه بسا در طول مجلس نیز تحت تأثیر قرار گرفته و منقلب شود. ما با دیدن او شروع به گلایه می کنیم که این آدم با آن رفتار و نحوه زندگی چرا  در این مجالس شرکت می کند؟. جواب این سؤال در خود آن است انسانی که قلبش  دچار آلودگی و مریضی است باید در این مجالس و محافل شرکت کند زیرا که تنها در این مکانهاست که قلب او می تواند مداوا شود.

و یا اینکه خود افراد از انجام یکسری اعمال و مناسک سر باز می زنند و  اگر دلیل آن را از  آنها جویا شوید ناپاکی و آلودگی درون و قلب خود را  بهانه می کنند. این در حالی است که تنها راه تصفیه قلب انجام همان اعمال  است.

شاه کلید رسیدن به سعادت

همانطور که گفته شد باید برای رسیدن به سعادت تنها آنچه که خداوند حکم  کرده و به آن دستور داده است را پیش برد تا در همه جوانب به آرامش و کمال  دست یافت. حال خداوند یک شاه کلید نیز در تمامی این احکام قرار داده است که  به وسیله آن می توان در همه جنبه ها به کمال و سعادت دست یافت و آن گریه  بر امام حسین علیه السلام است. گریه بر آن حضرت از افضل عبادات است و ارزش  آن قابل قیاس با هیچ یک از اعمال عبادی نیست.

جلسه سوم

دیدگاه درست نسبت به مصیبت سید الشهدا علیه السلام

یکی از نکاتی که در رابطه با مصیبت امام حسین علیه السلام باید به آن  توجه داشت این است که عده ای که عموماً ادعای عرفان و عارف بودن را با خود  به همراه دارند سعی بر این دارند که مصیبت و به خصوص مصیبت سید الشهدا علیه  السلام با رنگ و بوی شادی و طرب همراه سازند و می گویند که نباید در ارتباط با آن گریست. در حالیکه چنین نگرشی از پایه اشتباه است زیرا که خود آن حضرت و اهل بیت طاهر او به این سبب دارای چنین مقام و مرتبه ای هستند که  مصیبت را با تمام سختی ها و مصیبت بودنش پذیرفتند نه اینکه برای آنها چنین  اتفاقاتی شیرین و گوارا بوده باشد.

گواهی دیگر بر راه نجات بودن مصیبت سید الشهدا علیه السلام

همانطور که پیش تر توضیح داده شده گریه بر مصیبت امام حسین علیه  السلام شاه کلیدی است برای رسیدن به کمال و سعادت همه جانبه. از دیگر شاهدان این مطلب مبارزه و ستیزی است که شیطان و اعوان و انصار او با این  مصیبت دارند. که از مصادیق آن کثرت و شدت شبهات و سؤالاتی است که هر سال پیرامون این موضوع ایجاد شده و می شود و این تعداد شبهه و سؤال را نسبت به هیچ یک از اصول و فروع دیگر دین نمی توان یافت. و این خود به این معناست که راه اصلی همین راه است که اینچنین مقابله و مبارزه ای از جانب شیطان با آن صورت می گیرد.

آثار گریه بر امام حسین علیه السلام

از آثاری که در رابطه با گریه بر مصیبت سید الشهدا علیه السلام بیان  کرده اند این است که باعث رقت قلب می شود زیرا که این گریه باعث شکسته شدن قلب می گردد. از دیگر آثار او این است که باب توبه و استغفار را برای فرد  باز می کند. همچنین است که این گریه بستر اصلاح را در درون فرد فراهم می  کند.