فایل های صوتی :

   950720-نسبت مصیبت و اجر-جلسه اول.MP3

   950721-نسبت مصیبت و اجر-جلسه دوم.MP3


جلسه اول

مصیبت و جایگاه آن

از واژه هایی که در زندگی همه ی ما نقش بازی می کند واژه ای است به  نام مصیبت. این معنی دارای دو جنبه می باشد. جنبه ای که مربوط به ما انسان  ها است و نقشی که مصیبت در زندگی ما بازی می کند و جنبه دیگر تعریف و معرفی این حقیقت از جانب خدا. ما انسان ها عموماً به گونه ای زندگی می کنیم که می توان به آن صفت مصیبت گریزی را اطلاق کرد. یعنی به دنبال آن هستیم که کمترین برخورد را با این حقیقت داشته باشیم. خداوند به مصیبت در مواقف مختلفی اشاره فرموده است و درمورد ریشه های آن و نحوه برخورد با آنها سخن به میان آمده است. 

دلیل محقق شدن مصیبت

عموماً رفتارهای ما در مواجه با مصیبت آنگونه ای نیست که خداوند از ما می خواهد. زیرا به اظهار ناشکری و یا در درجات بالاتر به کفر گویی و امثال  آن می پردازیم و این باعث تخریب از بین رفتن ایمان خواهد شد. پس اگر این  چنین است دلیل خواست خداوند در به وقوع پیوستن مصیبت ها چیست؟ چرا باید این اتفاق که باعث به خطر افتادن ایمان می شود رخ بدهد؟. اصلی ترین دلیل وقوع این مصیبت ها بنا به آنچه که خداوند می فرمایند خود ما هستیم؛  وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ  كَثِيرٍ ﴿٣٠/ شوری﴾. ولی به هنگام وقوع این مصیبت ها به خاطر نمی آوریم که  چه کارهایی را در گذشته کرده ایم که نتیجه آنها این مصیبت شده است.

رفتار خدا با بنده به هنگام وقوع مصیبت

خداوند اگر چه فرمود که مصیبت ها به دست خود شما ایجاد می شود ولی اینگونه نیست که به هنگام وقوع آنها نظاره گر بندگان خود باشد و آنها را رها کند. خداوند در این لحظات بنده خود را یاری می کند و او را به صبر کردن دستور می دهد که این صبر، با پاداش همراه است. و این لطف و عنایت خداست که مصیبتی که عامل آن خود فرد بوده است را به ازای تحملش پاداشی نصیب بنده اش می کند.

گونه ای دیگر از مصیبت

گونه ای دیگر از  مصیبت ها نیز وجود دارد که شامل بندگانی می شود که  از اولیاء خدا هستند. این مصیبت ها دیگر بر پایه معصیت و خطا نیست زیرا  شامل حال کسانی می شود که اساساً معصوم هستند. و لذا این مصیبت از لحاظ  بزرگی در جایگاهی قرار دارد که بزرگتر از آن مصیبتی وجود ندارد. در این مصیبت نیز اولیاء خداوند اقدام به صبر می کنند که این صبر نیز با پاداش  همراه است که پاداش آن قابل قیاس با سایر صبرهای بر مصیبت ها نمی باشد.

دلیلی دیگر بر وقوع مصیبت ها

علت و دلیل مصیبت اولیا خدا چیست؟ وقتی که اولیاء الهی دچار مصیبت می  شوند قاعدتاً از روی اعمال خود دچار این مصیبت نشده اند پس دلیل دیگری در وقوع آن وجود دارد. اینگونه مصیبت ها به دلیل ارتقاء مقام و درجه افراد و  اولیاء الهی در پیشگاه خداوند است. مثل مصیبتی که قرار شد حضرت ابراهیم(علیه السلام) به آن دچار شود و به دست خود و برای طاعت خداوند  متعال فرزند خودش حضرت اسماعیل(علیه السلام) را به دست خودش ذبح کند.

مصیبت و سختی در زندگی روزمره همه ما نیز وجود دارد و برای ما منطقی  است مثل سختی هایی که آدمی برای تحصیل کردن متحمل می شود ولی می داند که به  دلیل ارتقاء جایگاه و مقام این سختی را تحمل می کند و پذیرفته است.

صبر راهکار کلیدی در مواجهه با مصیبت

با توضیحاتی که پیرامون انواع مصیبت و دلایل آن بیان شد جالب است که  بدانیم خداوند راهکار درست و سعادتمندانه در مقابله با انواع مصیبت را یک  راه بیان کرده است و آن صبر است و صبر کردن بر هر نوع از مصیبت ها با اجری  از جانب خداوند همراه است.

انواع صبر

صبر کردن خود بر دو نوع است. یک نوع صبر بر اساس برنامه ریزی و از پیش  تعیین شده است مثل صبری که به هنگام انجام عبادات از آدمی سر می زند. و  گونه دیگر صبر صبری است که به هنگام وقوع اتفاقات ناگهانی و غیر قابل پیش  بینی می بایست رخ دهد؛ مثل زمان از دست دادن یک عزیز و یا شنیدن صحبتی سخت  از جانب همسر و یا یک دوست. که در میان این گونه ها گونه ی دوم سخت تر و اجر آن بیش تر است.

جلسه دوم

یکی از انواع مصیبت

از مصیبت هایی که می توان به آن دچار شد مصیبتی است که به خاطر سختی و  مصیبت دیگران بر ما عارض می شود. واضح ترین و قابل لمس ترین مثال برای این  مورد رابطه بین والدین و فرزند است که با مصیبت دیدن هر یک از آنها دیگری  نیز مصیبت زده می شود ولو اینکه پدر و مادر بیشتر از فرزندان چنین سختی را  متحمل می شوند.

کلیدی که عامل ایجاد این نوع مصیبت می شود تنها یک چیز است و آن هم محبت و علاقه است.

کلید افزایش محبت

برای پیدا شدن و حتی گسترش محبت نسبت به یک حقیقت تنها کافی است که یک  عمل صورت گیرد و آن هم کسب معرفت و افزایش آن است. به عنوان مثال  امیرالمؤمنین(علیه السلام) که وجودش در این جهان دوست داشتنی آفریده شده  است زمانی برای من هم مورد علاقه و محبت می شود که نسبت به آن حضرت و زندگی  ایشان مطلع باشم و بدانم که او چه کسی بوده است ولذا هر چه این آگاهی  افزایش یابد علاقه مندی من نیز نسبت به آن بزرگوار بیشتر خواهد شد.

 پس این نکته که ما به چه کس و چه چیزی علاقه مند هستیم در زندگی ما  تأثیر گذار و تعیین کننده است زیرا که محبت نسبت به هر شخص و چیزی رنگ و بوی زندگی و عمل آدمی را شبیه به آن می کند.

عدالت در مصیبت

یکی از نکته های اصلی و اساسی که باید در تحمل مصیبت هایی نظیر مصیبت  های اهل بیت (علیهم السلام) و علی الخصوص امام حسین(علیه السلام) به آن  توجه داشت این است که تحمل اینگونه مصیبت ها اجرشان آسایش و آرامشی است در  آخرت و دلیل آن این منطق و برهان است که ایشان در این دنیا مصیبت زده بوده  اند و این چیزی نیست جز عدل خداوند متعال.

رابطه میان محبت و مصیبت

از عوامل مؤثر در شدت مصیبت میزان محبتی است که یک فرد نسبت به شخص و یا  چیزی دارد. هر چه این علاقه مندی بیشتر باشد به هنگام مصیبت نیز سختی  بیشتری بر او عارض خواهد شد. نمونه بارز شدت محبت و علاقه در تحمل مصیبت،  حضرت زینب(سلام الله علیها) می باشند که همه عزیزانش به ویژه امام  حسین(علیه السلام) را در جلوی چشمانش و به فجیع ترین شکل از دست داد و پس  از آن تحمل سختی ها و مصائب اسارت و مسیر کوفه و شام را نیز به دوش کشید. و  لذا اجر ایشان در تحمل سختی های این واقعه قابل مقایسه با سایرین نیست.